Revista Brasileira de Avaliação
https://rbaval.org.br/article/doi/10.4322/rbaval202211015
Revista Brasileira de Avaliação
Artigo original

Assessing Boa Vista’s “Família que Acolhe” program for early childhood

Eduardo Rodrigues Capocchi, David Moisés Felismino Silva, Elizabeth Balbachevsky

Downloads: 2
Views: 647

Abstract

This study describes an impact assessment of Boa Vista’s early childhood program Família Que Acolhe (FQA). A 2020 survey of 402 children, four to six years of age, was undertaken based on the Inter-American Development Bank (IDB)’s Proyecto Regional de Indicadores de Desarrollo Infantil (PRIDI) framework. The average treatment effects across eight indicators were estimated using multivariate matching. Treatment groups were assigned based on official participation levels of mothers in the Program’s activities and confronted with control groups of similar but non-participating families. Results show increases in participation led to improved scores across several indicators. FQA children scored higher in vocabulary extension, language usage, motor skills and height-for-age indicators, more prolonged breastfeeding, and higher treatment rates for underlying medical conditions. Cognitive skills of FQA children of the cohort studied scored below their counterparts. Social-emotional skills did not track well with other indicators, with unreliable results.

Keywords

Família Que Acolhe. Boa Vista. Evaluation. Early childhood.

Referências

Boa Vista. Prefeitura Municipal. (2013). Cria o programa família que acolhe - FQA; altera as leis municipais nº 843/06, 1.118/08, 1.131/09, 1.190/09, 1.508/13 e 1.511/13; dispõe sobre alteração de ação da SEMGES no PPA 2010/2013 (Lei no 1.545, de 20 de Dezembro de 2013). Diário Oficial, Boa Vista.

Boa Vista. Prefeitura Municipal. (2020a). Interviews with Secretaria Municipal de Projetos Especiais - SMPE, Família Que Acolhe - FQA. Boa Vista: Prefeitura Municipal.

Boa Vista. Prefeitura Municipal. (2020b). Primeira infância. Observatório de Boa Vista. Retrieved in 2022, May 21, from https://observatorio.prefeitura.boavista.br/temas/primeira-infancia?__=__

Brasil. (2016). Dispõe sobre as políticas públicas para a primeira infância e altera a Lei n o 8.069, de 13 de julho de 1990 (Estatuto da Criança e do Adolescente), o Decreto-Lei n o 3.689, de 3 de outubro de 1941 (Código de Processo Penal), a Consolidação das Leis doTrabalho (CLT), aprovada pelo Decreto-Lei n o 5.452, de 1o de maio de 1943, a Lei n o 11.770, de 9 de setembro de 2008, e a Lei n o 12.662, de 5 de junho de 2012 (Lei n o 13.257, de 8 de Março de 2016). Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, Seção 1.

Capovilla, Fernando C., Negrão, Valeria B., & Damázio, Miriam. (2011). Teste de vocabulário auditivo e teste de vocabulário expressivo. São Paulo, SP: Memnon Edições Científicas Ltda.

Capovilla, Fernando, Capovilla, Alessandra, Nunes, Leila, Aráujo, Ivânia, Nunes, Débora, Nogueira, Daniel, & Bernat, Ana Beatriz. (1997). Versão brasileira do teste de vocabulário por imagens Peabody: Dados prelimiares. Distúrbios da Comunicação, 8(2), 1-12.

Chalmers, Philip, Pritikin, Joshua, Robitzsch, Alexander, Zoltak, Mateusz, Kim, KwonHyun, Falk, Carl F., Meade, Adam, Schneider, Lennart, King, David, Liu, Chen-Wei, & Oguzhan, Ogreden. (2020). mirt: Multidimensional Item Response Theory. Version 1.32.1. (computer program). Retrieved in 2022, May 12, from https://CRAN.R-project.org/package=mirt

Chalmers, R. Philip. (2012). Mirt: A multidimensional item response theory package for the R environment. Journal of Statistical Software, 48(6), 1-29. http://dx.doi.org/10.18637/jss.v048.i06

Equipo Gerencial del PRIDI. (2011). Programa Regional de Indicadores de Desarrollo Infantil (PRIDI): Marco Conceptual (Notas Técnicas, IDB-TN-290). Washington, D.C: BID.

Equipo Gerencial del PRIDI. (2014). Programa Regional de Indicadores de Desarrollo Infantil (PRIDI): Marco Conceptual (2. ed., Notas Técnicas, IDB-TN-290). Washington, D.C: BID.

Fundação Getulio Vargas Diretoria de Análise de Políticas Públicas. (2020). A economia de Roraima e o fluxo venezuelano: evidências e subsídios para políticas públicas. Rio de Janeiro: Fundação Getulio Vargas Diretoria de Análise de Políticas Públicas.

Greifer, Noah. (2020). Cobalt: Covariate balance tables and plots. Version 4.1.0 (computer program). Retrieved in 2022, May 12, from https://CRAN.R-project.org/package=cobalt.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2010). Censo Demográfico 2010. Tabela 1552 - População residente, por situação do domicílio e sexo, segundo a forma de declaração da idade e a idade. Retrieved in 2022, May 12, from https://sidra.ibge.gov.br/tabela/1552

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2022). Cidades e Estados. Boa Vista (RR). Retrieved in 2022, May 12, from https://ibge.gov.br/cidades-e-estados/rr/boa-vista.html

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2020). Sinopses estatísticas da Educação Básica. Retrieved in 2022, May 12, from https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/ dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica

Inter-American Development Bank – IDB. (2019). PRIDI Home - IADB. Retrieved in 2018, August 12, from https://www.iadb.org/en/sector/education/pridi/home

Lance, Peter M., Guilkey, David K., Hattori, Aiko, & Angeles, Gustavo. (2014). How do we know if a program made a difference? A guide to statistical methods for Program Impact Evaluation. Chapel Hill, North Carolina: MEASURE Evaluation, University of North Carolina.

Loewenson, Rene, Masotya, Marie, & Queiroz, Eduardo. (2019). Building policy support for investment in early child development. Training and Research Support Centre (TARSC).

R Core Team. (2020). R: A language and environment for statistical computing. Version 4.03 (computer program). Retrieved in 2022, May 21, from https://www.R-project.org

Rasch, Georg. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment tests. Danmarks Paedagogiske Institut.

Samejima, Fumiko. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika, 34, 1-97. http://dx.doi.org/10.1007/BF03372160

Sekhon, Jasjeet Singh. (2020). Matching: Multivariate and propensity score matching with balance optimization. Version 4.9-7 (computer program). Retrieved in 2022, May 21, from https://CRAN.R-project. org/package=Matching

Surita, Teresa. (2019, August 23). Caracas é aqui. Folha de S. Paulo.

Verdisco, Aimee, Cueto, Santiago, Thompson, Jennelle, Engle, Patrice, Neuschmidt, Oliver, Meyer, Sebastian, González, Eugenio, Oré, Beatriz, Hepworth, Katelyn, & Miranda, Alejandra. (2014). Urgency and Possibility Results of PRIDI A First Initiative to Create Regionally Comparative Data on Child Development in Four Latin American Countries Technical Annex. Washington, D.C: BID.

Verdisco, Aimee, Cueto, Santiago, & Thompson, Jennelle. (2016). Early Childhood Development: Wealth, the Nurturing Environment and Inequality First Results from the PRIDI Database (IDB Working Paper Series. IDB-WP-716).

Washington, D.C: BID. https://doi.org/10.18235/0000501. Waiselfisz, Júlio Jacobo. (2015). Mapa da violência 2015: Adolescentes de 16 e 17 anos do Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Flacso Brasil.

Waiselfisz, Júlio Jacobo. (2016). Mapa da violência 2016: Homicídios por armas de fogo no Brasil. Brasília, DF: Flacso Brasil.

World Health Organization – WHO. (2006). WHO child growth standards: length/height-for-age, weightfor-age, weight-for-length, weight-for-height and body mass index-for-age: Methods and development. Geneva: WHO Press.


Submetido em:
23/03/2022

Aceito em:
21/06/2022

62d94757a953950cf14507f4 rbaval Articles
Links & Downloads

Revista Brasileira de Avaliação

Share this page
Page Sections